06.05.2012

Produse Handmade Unicat sau in Serie?




Este o diferenta enorma intre un produs unicat, unul in serie si unul in editie limitata.
Am abordat acest subiect datorita faptului ca in ultima vreme am observat mai multe persoane ce folosesc  termenul de "unicat" chiar si cand nu este cazul. Utilizand o sursa importanta numita DEX putem observa urmatoarele definitii:
UNICÁT, unicate, s. n. Exemplar unic dintr-un document, dintr-o publicație, dintr-un obiect. – Din germ. Unikat.
UNICÁT ~e n. Obiect sau document într-un singur exemplar. /<germ. Unikat
UNICÁT s.n. Unicul exemplar (al unui act, al unui obiect etc.). ◊ Unicat artistic = calitate a unei opere de artă de a fi unică, inimitabilă și irepetabilă. ♦ Primul exemplar dintr-un act. [< germ. Unikat].

Sunt produse ce intra in categoria de unicat prin faptul ca reprezinta un singur exemplar, dar si altele datorita faptului ca nu mai pot fi reproduse nici macar de persoana ce le-a creat.
Daca un produs a fost conceput pentru a fi vandut doar intr-un singur exemplar si pentru a i se pune eticheta de "unicat"va fi reprodus de altcineva fara acordul creatorului presupune deja intr-o alta problema, mai delicata, dar care nu reprezinta ideea acestui articol.
Este posibil ca in handmade, si mai ales daca se lucreaza cu argila polimerica (FIMO, Cernit) sa se poata reproduce la un moment dat un produs, daca ai norocul sa gasesti materialele respective. In aceste situatii, din punctul meu de vedere conteaza foarte mult si atitudinea artizanului.
Eu nu-mi permit sa spun despre un produs ca este unicat atata timp cat poate fi refacut de catre oricine altcineva iar ideea nu este originala. Este ca si cum as spune ca perechea mea de cercei cu TrollFace este o pereche unicat desi nu este asa. Nu eu am inventat acest personaj ca sa spun ca imi apartine. Oricine are dreptul sa creeze asa ceva. Acesti cercei ii voi lucra ori de cate ori va fi nevoie pentru ca personajul nu a fost inventat de catre mine. Acelasi lucru este valabil, de exemplu, si la cerceii in forma de mere, portocale, floricele etc din Fimo.
Mai am si alte perechi pe care le-am realizat pe doua-trei culori, pentru ca uneori produsele mele au fost admirate insa se doreau pe alte culori. Ii pot numi pe acestia unicat? Nu, pentru ca nu reprezinta un singur exemplar. De accea intra in categoria de editie limitata. Nu este un lucru rau ca se lucreaza in editie limitata sau in serie.
Nu mi se pare corect fata de ceilalti artizani si fata de clienti  sa se sustina ca anumite produse sunt unicat iar ele defapt sunt in editie limitata sau in serie si sunt lucrate in mai mule exemplare identice sau pe culori diferite. Doar pentru ca eu am creat acum o pereche de cercei din FIMO in forma de cireste, asta nu inseamna ca sunt unicat.
Scopul acestui articol a fost sa atrag atentia clientilor si potentialilor clienti asupra ideii de unicat. Sfatul meu este sa fiti atenti in momentul in care achizitionati un produs unicat. Dati un search pe Google, intrebati. Mai bine sa fiti informati corect inainte de cumparare. Iar daca suneti primul cumparator al unui produs anume, mi se pare de bun simt sa aveti posibilitatea sa solicitati sa nu fie duplicat ulterior, chiar daca acest lucru se poate.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu